צ'יף לשירותכם, בנס ציונה מאז 1986

 
 


פרופיל חברה
מכתבים למערכת
יעוץ ופרויקטים
שחזור מידע
פרסום ומודעות
אתר הבית

טלפון 9400070-08
 

חג חנוכה שמח,
ונס לכל מי שזקוק לו

 
       
 

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.3


▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS הקישו: BOS 2009H.pps
▪ גרסת Beta עדכנית 2.3.1.31 לקבלת גרסת Beta
לרישום ראשוני למעוניינים לבחון את הגרסה העתידית של BOS

 

 
       
 

 שער ערך ה-GB

      השוואת כדאיות רכישת
      דיסק קשיח מסוג  SATA
      לפי מחיר לכל 1GB

0.46 ₪

500GB

0.27

1TB

0.19

2TB

0.17

3TB

0.18

4TB

0.21

6TB

מחירי SSD ל 1GB

2.69

60GB

2.10

120GB

1.69

240GB

- -

300GB

1.99

512GB

מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX ₪

היקר מכולם

X.XX ₪

הזול מכולם

   


מחיר ה-GB
הזול ביותר לתקופה
(הקש להגדלה)




















משפטיות


רישיון תוכנה
במקרה שנדון בבית המשפט בארה"ב, טען נהג רכבת שהוא נפצע בזמן שהתאמץ להזיז גזע עץ שחסם את פסי הרכבת. הוא תבע פיצוי מחברת הרכבות Norfolk Southern Railway Co. במהלך המשפט, ניסה התובע לכפות על המשיבה את המצאת קטע וידיאו רלוונטי לאירוע. הנתבעת ציינה כי בידיה רישיון להשתמש בתוכנה הנדרשת לצפייה בקטע, וכי העברת עותק לתובע יחרוג ממגבלות הרישיון. במקום, הציעה הנתבעת לעורכי הדין של התובע לצפות בווידיאו במשרדים של עורכי הדין של הנתבעת, או לחלופין שהתובע ישלם 500 דולר עבור רישיון תוכנה משלו.
התובע ביקש מבית המשפט לצוות על מסירת עותק הוידיאו, ובתגובה ביקשה הנתבעת צו הגנה.
בית משפט לא הסכים לאלץ את התובע לצפות בוידיאו המריבה במשרדי עוה"ד של המשיבה, או להשיג רישיון תוכנה חוקי לצפייה בו. במקום, הוא צווה על חברת הרכבות להמציא לפטופ עליו הוידיאו נטען, לשימוש המבקש. או לחלופין, לשלם לתובע את עלות רישיון התוכנה.
בית המשפט התבסס על תקנה פדראלית לפרוצדורות אזרחיות, המציינת כי מידע הנשמר באופן אלקטרוני הינו בר גילוי, ובמידה והצד המבקש אינו מפרט את פורמט ההגשה, הצד המשיב חייב להמציא את המידע "בצורה או צורות בהן הוא נשמר כרגיל או בצורה או צורות שימוש סביר".
בית המשפט גם הדגיש חלק רלוונטי במיוחד של ההערות  לתקנה: "בנסיבות מסוימות, הצד המשיב ייתכן שיצטרך לספק כמות סבירה של תמיכה טכנית, מידע על תוכנת היישום, או סיוע סביר אחר כדי לאפשר למבקש להשתמש במידע".
מצלמות אשר בניידות משטרה, מצלמות אבטחה בחנויות וכו', משתמשות לעיתים במערכות הפעלה ייחודיות, אשר בדרך כלל רושמת מידע כגון תאריך, מיקום גיאוגראפי, שימוש בתאורה או כלים נוספים - אבל הקיום והשימוש בתוכנה זו אסור שימנע או שיפריע להצגת הראיות.

מניעת אינטרנט
Jason Leonard הוא פדופיל בריטי בן 33, שנתפס, נשפט ונפסקו לו 32 חודשי מאסר. ליאונרד השיג שחרור מוקדם אחרי 14 חודש, בתנאים מגבילים החלים על כל עבריין מין. רק שבועות אחדים לאחר ששוחרר, הפר הנ"ל את תנאי השחרור על ידי כניסה לאינטרנט. זה החזיר אותו לכלא כדי להשלים את תקופת עונשו המקורי, אך הוא ירצה את העונש על הפרת איסור הגלישה (8 חודשי מאסר) בו זמנית עם השלמת תקופת המאסר.
השופט הבכיר Andrew Woolman מאוד רצה שהעונש הנוסף יצטבר ולא יחול במקביל, אך ידיו קשורות על ידי החוק. הפרלמנט הבריטי ביטל את זכותם של שופטים להחזיר נאשם להשלמת תקופת מאסר מקורית ולפסוק תקופה נוספת.
השופט וולמן טוען כי מה שנשאר לו זה לתת "עונש אקדמי" בלבד, ואמר לנאשם:
"אין כרגע הוכחה שהשתמשת באינטרנט להורדת תמונות מגונות של ילדים, כך שאין לי ברירה אלה  לפסוק על פי עדות, שאין הוכחה. זה ברור כי הינך עבריין מין מסוכן. אין ספק בכך. אני לא מניח שיש משהו שבית המשפט יעשה ויכול לשנות את גישתך".
ליאונרד, המאמין שקיום יחסי מין של בוגרים עם ילדים זה "לגמרי בסדר", נעצר ב-2012 כאשר המשטרה ערכה חיפוש בבית בו הוא התגורר עם אמו הקשישה. במחשבו נמצאו 251 תמונות של ילדים, מתוכן 5 מסוג חמור ביותר. חקירה גילתה כי הוא שיתף את החומרים באתר שיתוף קבצים, לטובת בעלי טעם דומה לשלו. לדבריו, הוא התכוון להגיע לבית המשפט כדי לחשוף את  דעותיו המעוותות בפני חבר מושבעים. אבל, הוא נתפס על צילום והפצת תמונות של קטין, אולץ לחתום ללא הגבלת זמן במשרד הרישום לעברייני המין, נאסרה עליו באופן תמידי העבודה עם ילדים וקיבל צו מניעה להטרדה מינית (SOPO) בלתי מוגבל בזמן.
על פי הצו, אסור היה עליו השימוש בכל מכשיר המאפשר כניסה לאינטרנט, אלא אם יש לו את האפשרות לשמור ולהציג את היסטוריית הגלישה, והוא זמין לבדיקה משטרתית על פי בקשה.
לליאונרד היה גם אסור למחוק את ההיסטוריה, להשתמש בכל תוכנה המוחקת את ההיסטוריה, ולהחזיק כל מכשיר שיכול לשמור תמונות דיגיטאליות אלא עם זמין לבדיקה משטרתית בכל עת על פי בקשה.
באוקטובר אחרון, ביקור המשטרה בביתו גילה דיסק קשיח חיצוני המצויד בתוכנת הצפנה, אותו החביא בשקית פלסטית וקבר בעציץ שקישט את המטבח. החשוד טען שרכש את הדיסק ותוכנת ההצפנה טרם הבאתו לדין, לשם אחסון סרטים ותוכניות טלוויזיה, וכי במחשב הוא רק משחק משחקים לוקאליים.
הדיסק הקשיח נשלח לבדיקה אצל צוות המחשוב המשטרתי, אך בשל עומס העבודה בו זה נתון, התוצאות יכולות להגיע רק בעוד חודשים רבים.
 

 
       
 










דיסקלקוליה


דיסקלקוליה הוא לא יישוב ערבי במשולש, ולא מחלה של מערכת העיכול. היא לקות למידה ספציפית במתמטיקה. זוהי לקות קוגניטיבית ומי שלוקה בה לומד מתמטיקה או מפעיל ידע מתמטי פחות טוב מהצפוי לגילו ולמנת המשכל שלו.
בעלי דיסקלקוליה מראים פער של כשנתיים ברכישת מיומנויות חשבון בהשוואה לבני גילם. כיום מעריכים אנשי מקצוע ש-3 עד 6 אחוזים באוכלוסייה לוקים בצרה זו, וכ-%15 מהדיסלקטים גם סובלים בדיסקלקוליה. חשובה האבחנה המבדלת בינה לבין הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, כמו גם בין קשיי קרוא וכתוב (דיסלקסיה ודיסגרפיה).התופעה יכולה להופיע בכל גיל, אך מתחילים לאבחן אותה בין הגילאים 5 עד 8.

במחלקת המחשוב של אוניברסיטת סלמנקה (אותה אוניברסיטה עתיקה שהמוטו שלה היה "מה שלא נותן הטבע, האוניברסיטה לא משאילה"), פותחה תוכנה ייעודית לאבחון הדיסקלקוליה, בשם De3math. היא אמורה להפוך לכלי פשוט לשימוש נרחב באבחון בבתי הספר.
נושאים חשובים נוספים לאבחון הם ניתוח מיומנויות כגון תפיסת המספרים לגבי  גודל והשוואות סמליות ובלתי סמליות. האתגר בפיתוח התוכנה היה ליצור כלי מתאים לגילאים הנבדקים, קל לשימוש, לניהול עצמאי, ומתאים לפלטפורמות רבות.
באמצעות התוכנה מבצעים 6 בדיקות שאורכות בסך הכול 10 עד 15 דקות. התוצאות הסופיות יגידו אם התוצאות מקובלות או לא. בין הגורמים הנמדדים נמנה הזמן הדרוש למתן תשובה - וזהו גורם חיוני. הן איכות התגובה והן הזמן למתן תגובה מנותחים באופן אוטומטי.
 

 
       
 

הפרד ומשול


Partition או "מחיצה היא חלק לוגי של כונן קשיח, אשר מערכות ההפעלה מתייחסת אליו כאל כונן נפרד. לכל מחיצה מוקצית חלק מקיבולת האחסון של הכונן, וניתן לאתחל אותה, לקבוע את מאפיינה, וכל זאת ללא תלות במחיצות האחרות החולקות את אותו כונן פיזי."
כלומר, הגדרת החיץ מחלק כונן פיזי למספר כוננים וירטואליים, שלכל אחד מהם מוקדש אזור מסוים בשטח האחסון של החומרה, ומערכת ההפעלה מתייחס אליו כאל כונן נפרד, עם אות כונן ייחודית.
כונן פיזי זקוק למחיצות על מנת לשמור בהן קבצים. בזמן התקנת מערכת ההפעלה, מחלקים את הכונן לשתים או שלוש מחיצות, מהן אחת היא לשימוש שוטף ושמירת קבצים, ואחרות משמשות לתחזוקה ושחזור.
כאשר יוצרים את המחיצות, מקדישים לכל אחת מהן קיבולת מסוימת. לאחר מכן , בעת הצורך, ניתן לשנות את הגדרות המחיצות ואת הקיבולת שלהן.
יתרון למחיצות בדיסק הוא האפשרות להשתמש במערכות הפעלה שונות בכל אחת, בסביבות נפרדות.
בנוסף, מומלץ לאחסן את הסיסטם - מערכת הפעלה וכל ההגדרות - והמידע שאנו יוצרים, במחיצות נפרדות או אפילו בדיסקים פיזיים נפרדים.

חלוקה למחיצות נהוגה גם בתחומים אחרים במחשוב, כגון במסדי נתונים והיא מאפשרת בין השאר, ניהול נוח יותר של מידע, ניהול הרשאות, והגנה על מידע, וכן האצת ביצועים.
חלוקת הדיסק למחיצות היא מטלה עדינה אותה רצוי להטיל על איש המחשבים או מנהל הרשת. ועם זאת, חשוב לכל אחד לדעת כמה מחיצות קיימות במחשב שלו ו/או לדרוש את החלוקה בעת רכישת מחשב חדש או פרמוט תחנה לשינוי יעוד.
ישנן גישות שונות לניהול מחיצות הדיסק וחלקן יכולות ליעל את עבודת המערכת.

במערכות מסוג לינוקס נעשה שימוש במחיצה מיוחדת הנקראת SWAP והמשמשת כעזר חלופי לזיכרון הדיסק, כמקובל בקובץ pagefile.sys בחלונות.

במערכות חלונות החדישות יותר נמצאת מחיצה נפרדת מיוחדת המכילה את תהליכי האתחול הראשוניים בנפרד משאר המידע.

במחשבי נוטבוק רבים נמצאת מחיצה ייעודית המכילה את קובצי התקנת מערכת ההפעלה באופן שמאפשר להתקינה מחדש במקרה של תקלה למערכת ההפעלה.

ואנחנו נוהגים מזה שנים רבות להגדיר במערכות ייעודיות מיוחדות מחיצה נפרדת המכילה בנוסף לקובצי ההחלפה גם את כל הקבצים הזמניים הנוצרים על ידי מערכת ההפעלה והמשתמש.
 

 
       
 

על יתרונות גומז פיר

 
       
 

אחריות


לפני שבוע צלצל מנהל במחלקת ה-IT של משרד ממשלתי. בשנת 2012 המשרד ביקש לשחזר מידע מדיסק תקול, ורכשנו עבורו דיסק קשיח חיצוני לשם הגשת המידע המשוחזר בסוף התהליך. וכעת, הוא מתקשר מפני שהדיסק החיצוני הזה, התקלקל גם הוא. הוא ביקש להחליף אותו במסגרת האחריות, אבל... אוי! האחריות של 24 חודש הסתיימה באוקטובר השנה.
"בקושי השתמשתי בו!" התלונן הנ"ל. "קנינו אותו אז בכסף רב", הוסיף באכזבה.
נכון, הדיסק נרכש במחיר גבוה יחסית, מפני שכפי שאתם זוכרים באוקטובר 2011 התרחש בתאילנד אסון טבע. הצפות פגעו במיוחד באזור המדינה בו נמצא חלק גדול ממפעלי יצור הדיסקים הקשיחים. זה גרם אז לעלייה חדה במחירים, כתוצאה מפחד המפיצים מפני מחסור, ומספקולנטים שהחזיקו מלאי וניצלו את ההזדמנות לרווח מוגדל.
למעשה, אפילו שמחירי הדיסקים ירדו לקראת 2013, עד עצם היום הזה הם עדיין לא חזרו למחיר שלפני השיטפונות, שהוא הנקודה בה השתנתה הנטייה הטבעית של הוזלה מתמדת בעקומה. (ראו גראף)

יצרניות הדיסקים מפלגות את תוצרתם על פי צרכי הלקוח, ומייעדות באופן כללי את הדיסקים בעלי הנפח הקטן יותר למשתמשים הפרטיים, ואת הגדולים יותר לצרכים הארגוניים. כיוון שבמהלך הייצור מתגלות תקלות במשטחי אחסון המידע, לעיתים קרובות צלחות של דיסקים שנועדו להיות בעלי קיבולת גדולה יותר, מתגלות כמסוגלות לקבל נפח מידע קטן יותר. או אז ממותג הדיסק כבעל נפח קטן ונמכר לפלח השוק של המחירים הנמוכים יותר. אך רק טבעי שככל שהדיסק איכותי פחות, גם תקופת האחריות עליו קצרה יותר.
השבוע, למשל, פורסמה כתבה על דיסק של סיגייט בקיבולת 6TB שנועד כמובן לפלח השוק הארגוני, והוא מגיע עם 5 שנות אחריות. ראו בטבלה המלווה, בשתי השורות התחתונות, את המחיר לכל טרהבייט, ואת משך האחריות של הדיסקים.
 

(הקש על הטבלה להגדלה)

 

 
       
 

 

קישורים


■  מקצצים לנו את זכויות הפרט כבר מגיל צעיר: קרוסלה ביומטרית במקום שומר בכניסה לבית הספר

■  מידע מהתקנים אלחוטיים לבישים למעקב אחר פעילות גופנית, ישמש ראיה בבית משפט.

■  בקרוב: רצח באמצעות האינטרנט, בעידן אינטרנט הדברים.

■  מהם אגמי מידע - Data lakes
 

 
       
 

 

במילים פשוטות


מעוז צור
"מעוז צור ישועתי לך נאה לשבח
(ה' מושיענו, ראוי להלל אותך)
תיכון בית תפילתי ושם תודה נזבח
(לכשייסד -מחדש- בית המקדש, נקריב שם זבח כתודה)
לעת תכין מטבח מצר המנבח
(כאשר תטבח באויב המנוול)
אז אגמור בשיר מזמור חנכת המזבח"
(או אז נשיר ונרנן על חנוכת בית המקדש)

 

 
       
 

הומור


מסבירים את נס חנוכה.

מקטגוריות הספורט האקסטרים...

עלילון מלפני 30 שנה, אקטואלי גם היום - חנוכה שמח!
 

 
     
 

למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה, או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין..

 

 
 

נשמח לקבל הערות והארות, המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל: magazine@chief.co.il

 
     
 

 
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2014