צ'יף לשירותכם, בנס ציונה מאז 1986

 
 


פרופיל חברה
מכתבים למערכת
יעוץ ופרויקטים
שחזור מידע
פרסום ומודעות
אתר הבית

טלפון 08-9400070
 

"I have learnt a lot in my life.
Unfortunately, most of it about technicalities"

Ya'acov Ritov

 
       
 

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.3


▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS הקישו: BOS 2009H.pps
▪ גרסת Beta עדכנית 2.3.1.31 לקבלת גרסת Beta
לרישום ראשוני למעוניינים לבחון את הגרסה העתידית של BOS

 

 
       
 

 שער ערך ה-GB

      השוואת כדאיות רכישת
      דיסק קשיח מסוג  SATA
      לפי מחיר לכל 1GB

0.41 ₪

500GB

0.27

1TB

0.19

2TB

0.17

3TB

0.18

4TB

0.19

5TB

0.20

6TB

מחירי SSD ל 1GB

2.99

60GB

1.92

120GB

1.85

240GB

1.99

512GB

מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX ₪

היקר מכולם

X.XX ₪

הזול מכולם

   


מחיר ה-GB
הזול ביותר לתקופה



























 

כי הוא חייך ואורך ימיך


לפני 2.6 מיליון שנה, בעידן הפליאוליתי, היה צפי אורך החיים של בני האדם בעת לידתם, כ- 33 שנה. כיום, הצפי (ממוצע עולמי) הוא 67.2 שנה. בישראל, הצפי הוא של 81.7 שנה!, ולמרות כל המלחמות ותאונות הדרכים, כיום צפי אורך החיים של הגבר הישראלי הוא הרביעי באורכו בעולם.
אך לא בביטוח חיים או בבריאות האדם עסקינן, אלא בביטחון שרידות המידע הדיגיטאלי שהאדם יוצר. רובנו שואפים שהתמונות, הסרטונים והיצירות שלנו יאריכו ימים כמונו, ואף מעבר.
 

לצערנו, אין בשוק מצע לאחסון מידע שיחיה לנצח. כלומר, שלנצח יאפשר לאחזור ממנו את המידע שאוחסן בו. אחת למספר שנים, יש להעביר את המידע למצע אחר (מה שאנו מכנים data migration). לרוב, המעבר נעשה לסוג אחר של מצע, עדכני יותר, עמיד יותר, או טוב יותר בעינינו.
ועם זאת, כמה זמן יעבור עד שהשיטה החדשה שוב תצריך מיגרציה? כמה זמן של שקט יכול להציע לנו כל סוג של מדיה, לפני שנצטרך להעביר את החומרים למדיה חדשה?
להלן מספר מחשבות בנושא, עם הסתייגות חשובה בסוף.

 שימור המדיה היא השיטה בה אנו מתעדים את המידע, מאחסנים ומשמרים את מצעי המידע לאורך זמן היא .

מידע מאוחסן
כולל הכול, ממילים כתובות, דרך אודיו, תמונות, תוכנות, מטה-דטה

המדיה (מצע/ים) הם האמצעים הפיזיים בהם אנו מאחסנים את המידע: מספר ועד למערך של שבבים אלקטרוניים.


Copy this Floppy
נתחיל במצעים המתכלים הישנים ביותר לדור שלנו: הדיסקטים או floppy disks
תאמינו או לא, יש עדיין פלופיז שמסתובבים בפינות השקטות ביותר של התעשייה, הממשל והאקדמיה.
הפלופיז מעולם לא היו יוצאי דופן באמינותם, היו כאלה שאפילו כשלו מיד לאחר שיצאו מהקופסא. מקובל לומר שדיסקטים מחזיקים מעמד בין 3 ל-5 שנים (תלוי בעומס השימוש). עקרונית, ומכיוון שמדובר במצעים מגנטיים, זה לא צריך היה להפתיע אותנו אם אחרי 10 או 20 שנה של שימור בתנאים בלתי אופטימאליים, הם היו מאבדים את המגנטיות כאילו נפלו קורבן של איזה אלצהיימר חומרתי. למרות הכול, אנו בצ'יף מוכנים להעיד גם על בני 25-27 שישמחו להיפתח בשיא הטבעיות לכונן המתאים.

טייפים למידע
סרטים מגנטים - Magnetic tapes - יכולים גם הם לאבד את המטען המגנטי, וכתוצאה מכך את המידע שנכתב עליהם. במקרים מסוימים, ההזדקנות מתבטאת בהפרדות בין שכבות הטייפ. שיפור בחומרים ובדגמים אשר בשימוש כיום, מונעים את רוב המקרים של שחיקה וקריעה  שהיו נפוצים בעבר.
 יצרנים של טייפים אומרים שהסרטים שלהם יכולים להמשיך ולהיות חיוניים למשך כ-30 שנה לפחות, וזה מה שמכשיר אותם לשימוש בגיבויים לאורך זמן או ארכיונים דיגיטאליים. לזה יש לנו שתי הערות:
1. חיוניות הטייפים אכן יכולה להמשך במשך עשורים בתנאי אחסון אופטימאליים, עם בקרה מתמדת של חום, לחות, אבק וקרינה אלקטרו מגנטית בסביבת האחסון
2. זה לא תמיד הגרעת המצע מה שגורם לכשל בקריאת טייפים. אפילו סרטים "צעירים", בני שנה עד שנתיים יכולים להפוך לקברי מידע כאשר בכונן שעמו נכתב אליהם המידע הלך והשתנתה בהדרגה  זווית ראש הכתיבה. כעבור זמן, מידע שנכתב כאשר הראש היה בזוית המקורית, לא יהיה קריא באותו כונן. כמו כן, מידע שנכתב כאשר ראש הכונן כבר היה בזוית שונה, לא יהיה קריא בכונן חדש מאותו סוג ודגם!

קסטה אהובתי

רוב מה שנאמר עבור קלטות המידע תקף גם עבור קלטות השמע הפופולאריות של עשורים עברו. אורך חייהן תלוי בתדירות השימוש ואופן האחסון. אחרי 20-30 שנה, איכות השמע ירודה מאוד, אם בכלל מצאתם מכשיר לנגן אותן.
בעבר נדרשנו לשחזר הקלטות שנעשו על משיבונים טלפוניים, "מזכירות אלקטרוניות". לא היה כיף גדול.

לאוהבי ה-Vintage
יש דור שלם שמתגעגע לקונסולות משחקי הוידיאו הישנות, Nintendo ביניהן.
המשחקים הגיעו במחסניות אבל ללא נפח אחסון מספיק כדי לשמור את ההתקדמות במשחק. מה שכן, בכל פעם ששחקן ניצח וככל שהתקדם, הוא קיבל סיסמא לעקיפת הרמות ההתחלתיות  של המשחק. באיזה שהוא שלב, המחסניות הללו החלו להגיע עם סוללות להפעלת זיכרון לשמירת התוצאות במשחקים שנשחקו. חיי הסוללות הללו לא עוברים את ה-10 שנים, ולכן מחסניות על סוללות ישכחו את התוצאות אלא אם  מוצאים דרך להחליף את הסוללות.

בשיטה האופטית
אורך חיים הצפוי למידע הצרוב על גבי תקליטורי CD ו-DVD נע, על פי היצרנים השונים, בין 10 ל-25 שנה. הערכים תלויים בגורמים סביבתיים ובתדירות שימוש התקליטור. שטח פני התקליטור אינו מגון ולכן פגיע.
תקליטורי Blu-Ray אמורים להחזיק מעמד זמן ארוך יותר מ-CDs או DVDs, אך הם באותה מידה פגיעים לשריטות, טמפרטורות גבוהות ואור שמש.
ה- M-Disc (קראו את הכתבה מ-2011) הוא פתרון "קבוע" לכאורה. תיאורטית, הוא אמור לשמר את המידע למשך כ-1,000 שנה, עמיד לשריטות ולחום. הבונוס שלו, הוא שניתן להשתמש בו עם אותם כוננים רגילים לתקליטורי DVD.

הקשוחים
ללא קשר לתקופת האחריות שהיצרן מציע, אורך החיים הממוצע של דיסקים קשיחים מודרניים מוערך כיום בין 3 ל- 5 שנים. אנו ממליצים לחברים ולקוחות לשקול את החלפת הדיסק הקשיח בדיסק חדש, עוד לפני יום הולדתו השלישי, לעטוף ולהעביר את הדיסק הישן לארכיון.
דיסקים הם דיסקים הם דיסקים, גם אם הם בתפקיד דיסק פנימי במחשב נישא, או דיסקים במערך של שרת, דיסק חיצוני או חלק מענן רב עוצמה התומך ב-big data.
קשה לנו להמליץ על יצרן ספציפי כאיכותי במיוחד, אבל כן צריך להיזהר מדיסקים שעברו שיפוץ ונמכרים כחדשים. ברוב המקרים הללו, שם היצרן לא בדיוק ברור על גבי המארז, או שהם מגיעים  באריזות מרובות דיסקים בעבור חנויות מחשבים או יצרני OEM. מה שעוזר לנו לזהות דיסקים משופצים הוא המחיר: נמוך באופן חריג.

מוצקים אך לא חסונים
כיום האחריות לכלי רכב 0km ניתנת במספר שנים. הטיפול המחייב, אבל, עדיין צריך להתבצע "אחרי שנה, או xxxx קילומטר, מה שבא קודם". אז בפלאשים, זה בדרך כלל בא קודם.
שלושה סוגים עיקריים נפוצים של מצעי אחסון מידע מכילים זיכרון במצב מוצק (flash memory):
כונני פלאש/דיסקונים (מהסוג של DiskOnKey) ל-USB
כרטיסי SD
כונני SSD
עקרונית, הם יכולים להחזיק מעמד עד 10 שנים ויותר. למעשה, הם לא "נגמרים" בגלל הגיל, אלא בגלל השימוש: מספר מוגבל של פעולות כתיבה ממצא את יכולת אגירת המידע שלהם. אנו בצ'יף מתייחסים אל התקנים אלו כ-אל מדיה מתכלה.
חיסרון נוסף יש למצעים הקטנים במימדיהם: דיסקונים וכרטיסי SD נשכחים בכיסים ועוברים כביסה, או שנופלים ונדרסים, או שהולכים לאיבוד בין חפצי הבית, חריצי המדרכות וכו'

זכרו כי לכל כלל יש יוצא מן הכלל, לטובה או לרעה.
כאשר מצע קורס במהלך תקופת האחריות, היצרן מקבל ומחליף את המצע בפריט אחר, תקין. אך אין יצרן שייקח אחריות על המידע שהמצע הכיל, ואשר אבד בשל התקלה.
הדרך היחידה להבטיח את שרידות המידע היא לדאוג לעותקים רבים ככל האפשר, עדכניים ככל האפשר ומרוחקים  ככל האפשר מן המקור, על גבי מצעים מסוגים, יצרנים או מקורות שונים - ככל האפשר.
נשמח לעזור לכם למצוא את המתכונת הכדאית ביותר להשיג זאת בעסק או בארגון. צרו קשר.
 

 
      
 

חול ברוח


הגשמים כבר  שטפו את כל החול הכתום שכיסה לנו החודש את המדינה. כמעט ושכחנו אותו, אבל החול  ממשיך להעסיק את אנשי NASA.
לראשונה, לוויין של סוכנות החלל האמריקני כימת בתלת מימד את החול העושה את דרכו הטרנס-אטלנטית ל...יערות הגשם של האמזונס!
מדבר סהרה הוא רצועה רצופה של חול המכסה את השליש הצפוני של יבשת אפריקה, ויערות הגשם של האמזונס הם גוש של ג'ונגלים ירוקים המכסים את כל הצפון-מזרח  של דרום אמריקה. בכל פעם שבסהרה נושבות רוחות חזקות, ענן חום זהוב עולה לאוויר, נמתח בין היבשות וקושר את המדבר לג'ונגל. הוא עשוי מכמויות אבק אדירות.
לאחרונה, הצליחו ב-NASA לא רק למדוד את נפח האבק, אלא גם את כמויות הזרחן השארייתי בחולות הסהרה (מתקופות עבר, בהן היה המדבר תחתית של אגם) הנסחפות מעבר לאוקיאנוס. מאחד המקומות השוממים בכדור הארץ, לאחד הפוריים ביותר.
הזרחן מעניין, מסתבר, מפני שהצמחים באמזונאס זקוקים לו כדי לפרוח: הוא עבורן חומר מזין חיוני הפועל כדשן.
אתמול פורסמה בכתב עת של האיגוד הגיאופיזי האמריקני, הערכה ראשונה מבוססת לויין של כמויות הזרחן שעברו בין היבשות לאורך שנים.
ההערכה התבססה גם על דוגמאות חול שנלקחו מקרקעית אגם עתיק ב-צ'אד, שם סלעים עשויים מאורגניזמים מתים, עשירים בזרחן.
בקרקעות האמזונס יש מחסור במינראלים מזינים, כאלה שקיימים בדשנים המסחריים. החומרים הללו כלואים בצמחים עצמם. עלים מרקיבים וחומר אורגני הם אלו המספקים את רוב חומרי המזון, אשר נספגים במהרה על ידי צמחים ועצים מיד לאחר שהם מגיעים לקרקע. הגשמים שוטפים יסודות אחדים, כולל זרחן, אל הזרמים והנחלים המנקזים את אגן האמזונס, כאילו היה זה אמבטיה דולפת באיטיות.
כמות הזרחן המגיעה לקרקעות האמזונס מאבק הסהרה, מוערך ב-22,000 טון לשנה. כמות זו משתווה לזו שהולכת לאיבוד עם הגשם והשטיפה.

הערכים שנמצאו חושבו מתוך מידע שנאסף על ידי LIDAR, טכנולוגית חישה מרחוק המודדת את המרחק על ידי הארת מטרה באמצעות לייזר ומנתחת את האור המשתקף. המכשיר נישא בלוויין CALIPSO, (ראשי תיבות של Cloud-Aerosol Lidar and Infrared Pathfinder Satellite Observation מ-2007 עד 2013.
ה-לידר על הקליפסו ששלח פולסים של אור שהשתקפו בחלקיקים אשר באטמוספרה, וחזרו ללוויין. המכשיר מסוגל להבדיל בין אבק לחלקיקים אחרים, על פי תכונותיהם האופטיות.



המידע מראה כי הרוח והמים לוקחים בממוצע 182 מיליון טון של אבק לשנה, וגוררים אותם מעבר לקצה המערבי של מדבר סהרה בקו אורך 15 מערב. נפח זה שווה ל- 689,290 סמי טריילרים עמוסי אבק. שלושת הימים המאובקים שלנו בפברואר, כבר לא נראים לנו אסון מטאורולוגי נורא כל כך.
האבק נוסע כ-1,600 מייל  (מעל 2,500 קילומטר) לרוחב האוקיאנוס האטלנטי. חלק נופל לים או שהוא נשטף על ידי הגשם.
כבר קרוב לחוף המזרחי של דרום אמריקה, בקו רוחב 35 מערב, 132 מיליון טון אבק נשארים באוויר, ו-27.7 מיליון טון (מספיק כדי למלא 104,908 משאיות), נופלים ארצה מעל אגן האמזונס. כ-43 מיליון טון של אבק ממשיכים להתקדם הלאה כדי להתיישב מעל הים הקריבי, מעבר לקו רוחב 75 מערב.
זו כמות האבק הגדולה ביותר המועברת ממקום למקום בכדור הארץ.
הכמויות אמנם משתנות משנה לשנה (למשל, נמצא שוני של 86% בין הכמות הגדולה ביותר של אבק שהועברה ב-2007 והכמות הקטנה ביותר שהועברה ב-2011).
ממצאים אלו הם חלק ממחקר גדול יותר המנסה להבין את תפקיד האבק והאירוסולים בסביבה, והשפעתם על האקלים המקומי והגלובאלי.
האבק, למשל, חיוני במערכת כדור הארץ. האבק משפיע על האקלים ובו זמנית האקלים ישפיע על האבק.

למאמר "אבק ברוח" משנת 2007
 

 
      
 

על יתרונות גומז פיר

 
       
 

 

קישורים

 

 כל אסונות אבטחת המידע של שבוע אחד

■ כיצד היו מפרסמים בשנות ה-90' את משחקי הרשת של היום? אם מחשב ה-486 בכלל היה מחובר לרשת, התקנת משחק הייתה מצריכה כ- 3,000 דיסקטים ואורכת מספר ימים

■  יעקב ריצ'מן מרכז את הקישורים החינוכיים החמים לפורים
 

 
       
 

התוכנית: להתאושש


הבסיס המשותף בהגנה על המידע לכל תוכניות ההכנה להתאוששות (Disaster Recovery Plan) הוא לשמור עותק של מידע מחוץ לאתר הראשוני בו המידע נוצר/נשמר.
הדרך בה יוצרים את העותק, מעבירים ומאחסנים אותו הרחק מן האתר הראשוני, היא גורם קריטי להצלחת התוכנית כולה. קיימות אפשרויות רבות לבצע את המטלה וניתן לבחור מביניהן בהתאם לכמות המידע וצרכי הארגון.
עבור עסקים

למרות שבעסקים הקטנים והבינוניים יש פחות מידע להעביר ממקום למקום מאשר בתאגידים הגדולים, המידע חשוף לתקלות בזמן מעבר מידע ממקום למקום.  למרות העלות הנמוכה של כל קלטת מידע, מחיר הכונן וכמות הטייפים הנדרשת לתחלופה בטוחה עושים את הפתרון ליקר מדי עבור עסקים אלו.
על כן, במקרים רבים פשוט מעתיקים את מידע לסדרת דיסקים קשיחים (או אפילו רק לדיסק אחד בודד) המובלים אל מחוץ לאתר. דיסקים חיצוניים אינם בהכרח מתוכננים ל"ניידות". קיימת תמיד סכנה של פגיעה בהם בעת ההובלה, ושל כשל בשחזור בזמן שהם בסופו של דבר יום אחד מחוברים למערכת כדי לאחזר מגיבוי.
פתרון פופולארי נוסף הוא גיבוי לענן, משולב עם גיבוי מקומי לשם סיפוק צרכי שחזור מידי. גם התקן הגיבוי המקומי יכול להיות מגובה לפרקים אל מקום בענן.

בעבור עסקים מבוזרים, ובמיוחד כאשר בכל אתר יש ציוד וצוות IT, השימוש בענן פחות  מושך. הענן בדרך כלל מכיל מה שכבר יש להם במקום.
בעסקים אלו קיימת דאגה לשני סוגים של מעבר מידע: זה הנדרש לשם פתרון מידי של משבר  עקב אובדן מידע (באופן טיפוסי, העותק האחרון של המידע) והמידע המועבר לשם דרישת שמירה לטווח ארוך.
מידע הפותר בעיה מידית יש להעביר בדרך אלקטרונית לאתר משני. העברה אלקטרונית היא אמינה ובטוחה. ניתן לבצע אותה במגוון דרכים, והיא מאפשרת השגת היעדים של RTO/RPO ביחס הטוב ביותר של עלות:תועלת.
במערכות האחסון המשניות (גיבוי) ניתן לאחסן את העותק החדש ביותר של המידע וכמות קטנה של מידע ישן יותר. כפי שזה נעשה בשימוש במערכות BOS - שומרים את העותק העדכני ביותר, ומספר מוגבל של גרסאות היסטוריות אשר מעלות את נפח האחסון רק ב-1 עד 2% לחודש. בו בזמן, המידע שבדיסקים של הגיבוי מנוטרים בכל עת להבטחת שלמות המידע.
את המידע הישן יותר, מעבירים לקלטות, או לענן.
 

 
    
 

מי אתם בכלל?


אם הכרתם אותנו במילניום הנוכחי, לא בטוח אם ברור לכם מי אנחנו, מה עושים בצ'יף.
את הרפתקאותינו במאה ה-20 אפשר לתמצת בשלושה תחומים: שחזור מידע, שיווק פתרונות למגזר הארגוני, ופעילות חלוצית בתקשורת מחשבים. התחומים הללו חייבו אותנו בפיתוח תוכנות ופתרונות יצירתיים.
עם פרוץ שנות ה-2000 עברנו תהפוכות משחררות ופיתחנו תחומים חדשים, שרובם  נגזרו מענף שחזור המידע.
כיום, לצד שחזור נתונים ופיתוח פתרונות למניעת אובדן מידע, בצ'יף שמחים להציע:
● ייעוץ וליווי פרויקטים, לחברות, ארגונים או עסקים, כתיבת נהלים וליווי ביישומם, בתחום התאוששות מאסון על פי התקינה הבינלאומית, עם התאמה לצרכים וליכולות הספציפיים של כל מקרה ומקרה.
● שירותים של מחשוב פורנזי ועדות מומחים. זה אמנם לא תחום חדש עבורנו, בשנים האחרונות נזקקת הליטיגציה בבתי משפט יותר ויותר להוכחות הקשורות לעולם המחשוב ולתחום הווירטואלי.
שירותי איון מידע, עם השמדת מצעי המידע המכילים מידע מסווג - של מוסדות ויחידים, גם כאשר אותם מצעים תקולים ולא מאפשרים כתיבת-על להשמדת המידע האגור בהם.
Second Life - חיים חדשים עבור ציוד משומש, מיושן או תקול. פעילות זו אינה רווחית, היא ביטוי של המחויבות החברתית  של צ'יף. ציוד ומערכות מחשב שאתם מסלקים, עוברים סניטיזציה, מותקנות בהם מערכת הפעלה ותוכנות חופשיות, ומועברים כתרומה למוסדות או יחידים שידם אינה משגת, בין היתר על פי המלצת מחלקות הרווחה ובקשות של עמותות.

כמו רוב אנשי המחשבים שאתם מכירים, אנו מקבלים פניות באינסוף נושאים, מבקשות לעזרה בבחירת סמארטפון חדש, ועד לטיפול בחברות שנדבקו בכופרה. אנו מסייעים לפונים רק בתחומים בהם יש לנו ניסיון, פיתחנו יכולות או מומחיות. את הפניות האחרות אנו מעבירים למכרים המתמחים בנושאים הרלוונטיים.
אם התמחיתם בנושאים ספציפיים ותרצו שנפנה אליכם פונים, כתבו לנו על כך ותציעו את שירותיכם.
 

 
      
 

הומור


אחת מסכנות המציאות המדומה

מה שעורר את הרצף הארוך ביותר של "ח" אצלנו השבוע

זוכרים את משל הנדנדה בפיתוח תוכנה? אז תראו את זה עכשיו.
 

 
     
 

למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה, או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין. תנאי השימוש

 

 
 

נשמח לקבל הערות והארות, המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל: magazine@chief.co.il

 
     
 

 
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2015