צ'יף לשירותכם, בנס ציונה מאז 1986

 
 


פרופיל חברה
מכתבים למערכת
יעוץ ופרויקטים
שחזור מידע
פרסום ומודעות
אתר הבית

טלפון 08-9400070
 

מעולם לא היו, מאז בריאת העולם, שני מקרים דומים לחלוטין.

פיליפ סטנהוף

 
       
 

גרסת BOS העדכנית הנה BOS v2.3


▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.
▪ למצגת BOS הקישו: BOS 2009H.pps
▪ גרסת Beta עדכנית 2.3.1.31 לקבלת גרסת Beta
לרישום ראשוני למעוניינים לבחון את הגרסה העתידית של BOS

 

 
       
 

 שער ערך ה-GB

      השוואת כדאיות רכישת
      דיסק קשיח מסוג  SATA
      לפי מחיר לכל 1GB

0.40 ₪

500GB

0.24

1TB

0.17

2TB

0.15

3TB

0.17

4TB

חדש

0.22

6TB

מחירי SSD ל 1GB

3.55

60GB

2.27

120GB

2.12

240GB

--

300GB

2.42

512GB

מקרא

מחיר עלה

מחיר ירד

ללא שינוי

X.XX ₪

היקר מכולם

X.XX ₪

הזול מכולם

   


מחיר ה-GB
הזול ביותר לתקופה

לא לזרוק את הקליפה


כאשר פעם דיברנו  על "מארז הדיסק" או disk case, היה לכולם ברור כי מדובר בארבעת הקירות של דיסק קשיח "פנימי", מעטה לתא המכיל את החלקים החיוניים: מנוע, צלחות, זרועות, מעבדים, לוח, מגנטים...
בשנים האחרונות, מארזים חיצוניים של הכוננים החיצוניים בדגמים מסוימים, הפכו למרכיב חיוני בתהליך השחזור. בחלק מן המוצרים, המארז החיצוני מכיל רכיבים אלקטרוניים האמונים על הצפנת המידע. במקרה של תקלה, ניתן יהיה לשחזר את המידע מהדיסק הקשיח, אך הפענוח רק יתאפשר בעזרת אותו המארז החיצוני התקין.

.

המארזים של הכוננים החיצוניים יכולים במקרים מסוימים להתגלות כמרכיבים חיוניים בתהליך שחזור המידע.

כאשר הכוננים החיצוניים סובלים מתקלה, רבים מביאים אותם למעבדה שלמים, כפי שהם. אחרים, מסיבות שרק עמם, מפרקים ופושטים את הדיסק הקשיח ממארזו החיצוני ומגישים אותו ערום לאבחון ושחזור.
בדרך כלל אין לנו כל בעיה לשחזר את המידע הקיים בדיסק, אך כאשר מדובר באחד הדגמים המצפינים מידע באמצעות רכיבי המארז, המידע המשוחזר אינו שמיש.

גם אם כבר פירקתם את המארז החיצוני, בבקשה צרפו אותו תמיד לדיסק ממנו נדרש שחזור המידע
 

 
      
 


סל המיחזור


על פי סקר אתר netmarketshare.com מאפריל השנה, מחולק שוק מערכות ההפעלה למחשבים שולחניים בצורה הבאה:


כלומר בשלב זה של העידן הדיגיטאלי, 84.33% מהמכונות סביב העולם עדיין מופעלות על ידי מערכת חלונות. במחשבים אלה קיים דיסק קשיח המאחסן מידע במערכות קבצים FAT או NTFS.
לפעמים כאשר מרוקנים את סל המיחזור על ידי מחיקת הקבצים, המידע הולך לאיבוד. כאשר קבצים אלו חשובים ונחוצים, נדרשת פרוצדורה לשחזור הקבצים.
מידע שנמחק מסל המיחזור ניתן לשחזור במעבדה, אך לא בכל תנאי. והתנאי הוא בעיקר שהקבצים האבודים לא נדרסו במקומם הפיזי בדיסק הקשיח על ידי קבצים אחרים. תנאי נוסף הוא העדר נזק בשכבה המגנטית או בשבב של המצע המאחסן את המידע.
כדי להגביר את סיכויי הצלת המידע, רצוי להפסיק מיד את עבודת הכונן הקשיח - כלומר, לכבות את המערכת.

השיטה הנפוצה ביותר לטיפול בקבצים מחוקים הינה שחזורים מגיבויים קודמים.
שיטה זו איננה חסרת מגבלות: גיבויים בדרך כלל מבוצעים רק פעם ביום, ז"א ששינויים שבוצעו במהלך יום העבודה לא יופיעו בגיבוי שבוצע בערב הקודם. רוב הארגונים שומרים מספר מוגבל של גיבויים (יומי, שבועי, חודשי וכו'). אם קובץ נמחק בנקודת זמן כלשהי בעבר, איתור קובץ זה במצע הגיבוי תהיה קשה, אם בכלל אפשרית. ברוב המקרים שמו של הקובץ המחוק לא ידוע או שנשכח.
הצלת קובץ שמיקומו ושמו לא ידועים הינה אחת מהמטלות המתסכלות ביותר עבור מנהלי מערכות מידע.
למרבה הצער רוב פתרונות הגיבוי אינם עוסקים בקבצים מחוקים אלא רק מגבים קבצים קיימים. מחיקת קובץ שגויה או מוטעית תגרור את היעדר קובץ זה מגיבויים עתידיים, עובדה אשר המשתמש לא יוזהר לגביה.

בצ'יף אנו לא חסינים מפני מחיקת קבצים וריקון סל המחזור. דווקא אפשר לומר שזה קורה לנו באותה תדירות כמו באוכלוסייה הכללית, אם לא יותר. ייתכן שזה בגלל הביטחון שיש לנו ב"רשת ההגנה" המותקנת בכל התחנות. אותה רשת הגנה היא מערכת השומרת גרסאות תדירות של הקבצים, גם לאחר שאלו נמחקו וסומנו כ-"deleted" על ידי מערכת ההפעלה.
אנחנו יכולים להגדיר בכל ספרייה או תחנה את משך הזמן בו אנו רוצים לשמור קבצים שנמחקו - ימים, שבועות, חודשים או שנים. כדי לשחזר קבצים שנמחקו מספיק לנו לגשת לרשימת הקבצים המופיעה במסך הגיבוי, להקליק על קובץ שנמחק, ולהודיע לאן ברצוננו להחזיר אותו.

רק למי שמעוניין להבין כיצד פלא זה מתרחש
הלן פירוט הדרך בה מערכת BOS מטפלת בקבצים מחוקים:
היות ומחיקה הינה פעולה נפוצה ומקובלת בסביבות מחשב, מערכת BOS מתייחסת לפעולת המחיקה כאל פעולה חוקית. המערכת מגיבה למחיקה ע"י העברת הקובץ מתיקיית ה "Current" לתיקיית ה"History", בה הוא יישאר למשך תקופת זמן המוגדרת ע"י מפעיל המערכת.

קיצור דרך מיוחד נוצר ומחליף את הקובץ המקורי בתיקיית ה"Current. קובץ בלתי נראה זה נועד אך ורק בכדי לפתור את הבעיה הנוצרת כאשר שמו או מיקומו של קובץ מחוק נשכחים.

מאגר המידע של BOS מעודכן עם המידע הנוגע לקובץ שנמחק ולמיקום גרסאותיו הקודמות, אשר נמצאות כעת בתיקיית ה- "History".

מספר הקבצים המחוקים שנמצאו במהלך הגיבוי מדווחים למשתמש. הדיווח כולל מידע ספציפי בנוגע לכל קובץ נעדר ודיווח כולל לגבי כלל הקבצים בגיבוי.

דו"ח הגיבוי המעמיק מכיל פרטים עבור כל קובץ בנפרד.

הדו"ח היומי מכיל תקציר של הדו"ח המעמיק בכדי לאפשר איתור מהיר של מחיקות אשר התרחשו במהלך היום.

תוכנת הניהול הגרפית של BOS, ע"י שימוש במידע המסופק ע"י מאגר המידע של BOS, מציגה כל קובץ שנמחק בצבע מיוחד. הקבצים מופיעים במיקומיהם המקוריים, באופן המאפשר איתור קבצים מחוקים, גרסאותיהם הקודמות ופתיחתם לצפייה.

חלון הדיווחים של BOS מספק רשימה מלאה של כל הפעולות שבוצעו ע"י BOS ובכך מאפשר צפייה בכל פעולות המחיקה שהתבצעו במבט קצר.

מערכת הטיפול בקבצים שנמחקו תעקוב אחר קבצים שנמחקו ואוחזרו לאחר מכאן, עובדה המאפשרת לארגון להגן על עצמו מהחלפת קבצים לא רצויה.

תכונת הניטור של BOS מאפשרת לפתוח את דו"ח הגיבוי ודו"ח הגיבוי המעמיק האחרון לצפייה.
 

 
       
 

טושיבה


תאגיד האלקטרוניקה Toshiba לא חושש מעוד ניסיונות למהפכה קומוניסטית בפיליפינים. הוא נחוש להרחיב את היקף ייצור הדיסקים הקשיחים במפעלו אשר באזור הכלכלי המיוחד טכנו-פארק לאגונה .
מנכ"ל טושיבה אמר במהלך הפורום הכלכלי העולמי במזרח אסיה שהתקיים בשבוע שעבר במנילה, כי חברתו מתכוונת להגדיל את הייצור הן של דיסקים והן של זכרונות SSD.
לדבריו, היצוא מאותו מפעל הגיע עד כה ל-2.3 מיליארד דולר, והופך אותו ליצואן השני במדינה.
בחודש אפריל השנה הגישה חברת הבת Toshiba Information Equipment Philippines Inc בקשה לקבל "סטטוס של חלוצה" - מעמד המקנה הטבות מס משמעותיות - על ייצור הדור החדש של דיסקים קשיחים בפורמט 2.5".

הדור החדש הנ"ל הושק בחודש מרץ אחרון וכולל את דגמי AL13SXB ו- AL13SXQ (האחרון, עם הצפנה עצמית). שניהם דיסקים בגובה 15 מילימטר, מהירות של 15,000 סל"ד, וקיבולות של 300, 450, או 600GB. הדיסקים  כוללים את טכנולוגית persistent write cache לשיפור הביצועים ומניעת אובדן מידע, ופורמט מתקדם לסקטורים בגודל 4K ו- 512 emulation
הדיסקים נועדו לספק תמיכה בפעילות IT חיונית, עם יותר קיבולת ויעילות אנרגטית מוגברת בהשוואה לדיסקים 3.5" ו-15,000 סל"ד אשר בהדרגה נעלמים מהשוק.
 

 
      
 


מתכננים


מקורות ברשת יודעים לספר כי בממשל הארכיונים והרשומות הלאומיים של ארה"ב בוושינגטון הסיקו פעם ש-93% מכל החברות שמרכז המידע שלהן נסגר במשך 10 ימים או יותר בשל אסון או תקלה רבתי, הגיעו לפשיטת רגל תוך שנה מיום האירוע. התוצאות בגוגל מעלות גם קביעות כמו: "50% מן העסקים אשר מצאו את עצמם ללא גישה למידע במשך 10 ימים, הגיעו לפשיטת רגל מיד".
מאז שנת 1988 ועד היום, תחת כל עץ מוצר DRP רענן, מציינים שיעורים שונים של עסקים הפושטים רגל ועל פרקי זמן מגוונים עד לכינוס הנכסים.הציטטות כה רבות, שזו כבר אגדה אינטרנטית (ראו The 80% Myth).
נכון, לא נכון, עד כמה נכון?...
מה שברור לכולנו זה שעל המידע העסקי, הארגוני, חייבים לשמור בחירוף נפש. יש לנו בישראל מנמ"רים שעושים זאת היטב, ואפילו הם מופתעים לפעמים  מאורך הזרוע של האויב המשותף: הבלתי צפוי.

משנת 2006 ועד היום, מוצרי התאוששות מאסון ומניעת אובדן מידע התכופפו והתעוותו, התפתלו והצטמקו, עברו ניתוחים קוסמטיים וגם מוטציות כדי להתאים לנעל הסינדרלה של מחשוב הענן - ההמצאה ראשונה בחשיבותה - אם כי שנייה כרונולוגית - להמצאת הגלגל.
אמנזיה עננית השתלטה על אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, לגבי יישומים מוצלחים שקדמו לקדחת זו, ממשיכים להתקיים עוד היום, ועוד יועילו אחרי שהענן יתרוקן מכל הגשם.

הרחיקו נא מלבבכם את הרושם שהענן לא שווה את אבק שעל השרתים התומכים בו. אחסון או גיבוי בענן מסוגלים לאפשר התאוששות מאסונות. אבל תוכנית התאוששות מאסון איתנה עוסקת בעקרונות שבכלל לא נוגעים בענן.

אחת מנקודות התורפה בתכוניות התאוששות מאסון הן תקלות טכנולוגיית גיבוי. גם אם תוכננה תוכנית ללא רבב, ונבחרה טכנולוגיית גיבוי מצוינת, (גיבויים אוטומטיים, תדירים, מרוחקים), תקלה בנאלית מסוגלת למוטט את מערך ההתאוששות כולו. לכן, נדרשים כפילות, ובקרה מתמדת.
גיבוי המידע יהיה יעיל רק במידה והתשתיות והמערכות תקינות לגישה. טכניקות כגון התאוששות מ-bare metal מסוג שונה למקור, ושחזור מידי ממכונה וירטואלית.


עבודה של צא'ריס טסביס


בארגונים אשר בונים את מערך ההתאוששות מאסון סביב מוצר גיבוי מסוים, המוצר והאסטרטגיה משלימים אחד את השני. אבל "תכנון" הוא לא רק להחליט וליישם - לפני כן חייבים לחשב ולתעד את המבנה, ההשלכות, והנהלים המתאימים לכל מצב אפשרי שנוכל לדמיין - כל תרחיש של תקלה או אסון שמסכן אותנו, אם ברמת סיכון גובהה ואם נמוכה.

בתכנון נפרט:
את כוח האדם שיפעל ויפעיל את המערכות באתר חלופי או יעבוד מרחוק, יחד עם ערוצי התקשורת האלטרנטיביים למקרה והקונבנציונאליים יקרסו.
התשתיות שלנו, וחלקיהן החיוניות שבלעדיהם לא יכול העסק לעבוד. על אותם חלקים נגן במיוחד. ללא תשתיות אופרטיביות, לא יוכל כוח האדם לעשות שימוש אחרי חלוף האסון במידע שהצלנו.
התהליכים - צעד אחר צעד. מי עושה מה במקרה של הפרעה, האם כל אחד יודע את תפקידו במצב חירום? ולא רק נתמקד בתהליכי המחשוב.
נבנה את תוכנית ההתאוששות ונבחר את פתרונות ההגנה על המידע בהתאם ליעדי ההתאוששות (RPOs) הספציפיים של העסק. כלומר, עד כמה לא-עדכני יכול להיות המידע שנאחזר אחרי האסון, שעדיין יאפשר לנו להמשיך לעבוד.
יעד נוסף הוא ה-RTO - משך הזמן המרבי שאנו יכולים להרשות לעצמנו לעבור ללא  מערכות פעילות ומידע זמין.

בקרה חוזרת, מתמדת של התוכנית להתאוששות. קשה מאוד לבחון את התוכניות והתהליכים באופן חוזר שוב ושוב בעוד מבנה התשתיות  של מערכות המידע מתפתח כל הזמן. עדיין, אם מתמידים לבחון לפרקים קבועים את תוכנית ההתאוששות, גם בחינת השינויים תהפוך לנוהל או תקן.
 

 
      
 

על יתרונות גומז פיר

 
       
 

 

קישורים

 

■  עובדי קבלן בהיי-טק, האם זה כדאי?
■  מתמטיקה, אהובתי.
■  לגוגל יש מחשב קוואנטי. או שלא.
 

 
      
 

הומור


מתנצלים אם כבר פרסמנו בעבר - מדריך החתולים של המהנדסים. אותנו, זה הצחיק שוב.
 

 
     
 

למרות שכל המידע במגזין זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה, או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו. חברת צ'יף אינה אחראית לדבריהם של כותבים-אורחים במגזין.

 

 
 

נשמח לקבל הערות והארות, המלצות ובקשות או קישורים לאתרים מעניינים לדואל: magazine@chief.co.il

 
     
 

 
 

http://www.bos.co.il

 
 

מגזין זה נדחס אלקטרונית למען חסכון באחסון ותעבורת מידע מתוך שימת לב לאיכות הסביבה וחסכון באנרגיה.

 
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2014